جستجو پیشرفته محصولات

معرفی انواع زبان برنامه نویسی

انواع زبان برنامه نویسی

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

معرفی انواع زبان برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی چیست؟

زبان برنامه نویسی در واقع مجموعه ای از دستورالعمل ها است که به زبان خاصی برای انجام وظایف منحصر به فردی نوشته می شوند. این زبان ها عمدتا برای توسعه دهندگان برنامه ها و اپلیکیشن های دسکتاپ، سیستم عامل های مختلف، گوشی های هوشمند، وب سایت ها و … مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه قصد داریم کمی بیشتر درباره چیستی زبان های برنامه نویسی و اهمیت استفاده از آنها صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره انواع زبان برنامه نویسی در اختیار شما قرار دهیم.

زبان های برنامه نویسی به رایانه‌ها این امکان را می‌دهند تا با سرعت و کارآمدی بخش‌های بزرگ و پیچیده‌ای از اطلاعات را پردازش کنند. برای مثال، اگر به فردی فهرستی از اعداد تصادفی از یک تا ده هزار داده شود و از آن شخص خواسته شود که اعداد را به ترتیب صعودی مرتب کند، به احتمال زیاد زمان قابل توجهی طول می‌کشد و احتمال بروز برخی خطاها وجود دارد.

امروزه ده‌ها زبان برنامه نویسی در صنعت استفاده می‌شوند که می‌توانند به راحتی و با استفاده از کدها وظایف تکراری و سایر عملیات روزمره را خودکارسازی کنند. در مقاله «انواع زبان های برنامه نویسی» به برخی از مهم‌ترین آن‌ها پرداخته شده است. زبان های برنامه نویسی را می‌توان در دسته‌های مختلفی جای داد و انواع مختلفی از آن‌ها وجود دارد. در بخش بعدی به شرح هر یک از انواع زبان های برنامه نویسی پرداخته شده است.

تصویر 1

 

انواع زبان های برنامه نویسی کدامند؟

به دلیل تنوع بالا در سیستم عامل‌ها و نیز رقابت شرکت‌های نرم افزاری، تعداد انواع زبان های برنامه‌ نویسی بسیار افزایش یافته است. اما تمامی این زبان‌ها برای شروع برنامه‌نویسی یا کار کردن در این برهه زمانی مناسب نیستند. برخی از این زبان‌ها منسوخ شده و جای خود را به زبان‌های برنامه‌نویسی جدید‌تر داده اند. در ادامه برخی از مشهور‌ترین و پر کاربرد‌ترین زبانها برای برنامه‌نویسی را مورد بررسی قرار میدهیم:

1.جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت

JavaScript که به اختصار JS نیز نامیده می‌شود، یکی از محبوبترین زبان‌های برنامه نویسی است. جاوا اسکریپت زبانی سطح بالا، داینامیک، شی‌گرا و تفسیری است که از شیوه‌های مختلف برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند. از این زبان می‌توان برای برنامه نویسی سمت سرور ، اپلیکیشن‌های موبایل، بازی و اپلیکیشن‌های دسکتاپ استفاده کرد. بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت ، یک زبان همه فن حریف است.

2.پایتون

پایتون

پایتون (Python) یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان است و اکثر افرادی که می‌خواهند اولین قدم‌ها را در مسیر برنامه‌نویسی بردارند، پایتون را انتخاب می‌کنند.

چراکه پایتون به زبان انگلیسی بسیار نزدیک است و بخش عمده‌ای از ترس مبتدیان را در همان مراحل اولیه، برطرف می‌کند. به‌طوری که یادگیری زبان‌ برنامه‌نویسی برایشان شدنی به‌نظر می‌رسد.

زبان برنامه‌نویسی پایتون دسامبر ۱۹۸۹ هنگام تعطیلات کریسمس در آمستردام هلند متولد شد. خیدو فان روسوم برنامه‌نویس هلندی که آن زمان در مؤسسه‌ی تحقیقات ریاضی و علوم کامپیوتر مشغول به کار بود، از روی تفریح و درحالی‌که مشغول سپری کردن تعطیلات کریسمس بود، تصمیم گرفت برای زبان برنامه‌نویسی جدیدی که مدت‌ها در سر داشت، مفسری بنویسد که مبتنی بر ABC باشد.

3.پی اچ پی (PHP)

پی اچ پی

PHP یک زبان تفسیرشونده است که اساس و بنیان آن طراحی و ایجاد صفحات پویای وب بوده است. کسانی که وظیفه کدنویسی سایت را بر عهده دارند با استفاده از زبان PHP قادر خواهند بود وب اپلیکیشن‌هایی طراحی کنند که به صورت تعاملی می‌باشند. منظور از تعاملی بودن وجود قابلیت هایی مانند سطوح دسترسی مختلف برای کاربران، امکان ثبت‌نام در سایت، پنل کاربری ، ذخیره اطلاعات کاربران و بسیاری از امکانات دیگر است که امروزه در تمامی سایت‌های امروزی مشاهده می‌کنیم.

از نقاط قوت این زبان می‌توان به وجود فریمورک‌های بسیار قدرتمند چون لاراول و سیمفونی، دارا بودن بیش از 80% از سهم بازار وب ، متن باز و رایگان بودن ، جامعه بزرگ و پشتیبانی خوب اشاره کرد. از طرفی PHP توانسته است خودش را به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در حوزه طراحی وب معرفی کند.

4.سی شارپ (#C)

سی شارپ

سی شارپ یک زبان برنامه نویسی شی گرا مدرن است که در سال 2000 توسط Anders Hejlsberg، طراح و معمار اصلی مایکروسافت توسعه یافت. این زبان با الهام از نت موسیقایی «♯» که مخفف یک نت است، به صورت «سی شارپ» تلفظ می‌ شود. سی شارپ از زبان ++C نیز الهام گرفته است.

اگرچه کد این زبان بسیار شبیه به ++C است اما می توان گفت که سی شارپ جدیدتر است و با پشتیبانی گسترده مایکروسافت به سرعت رشد کرده است. این واقعیت که از نظر نحو بسیار شبیه جاوا است در توضیح اینکه چرا به عنوان یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی امروزی مطرح شده است کمک می کند.

سی شارپ یک زبان برنامه نویسی همه منظوره و شی گرا است که ساختار یافته و یادگیری آن آسان است. این زبان روی .Net Framework مایکروسافت اجرا می شود . از آنجایی که نحو و یادگیری آن آسان است، توسعه دهندگانی که با C++،C یا جاوا آشنا هستند، با آن مشکلی نخواهند داشت.

 

5.جاوا(java)

جاوا

جاوا (Java) نام یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، شئ گرا و کلاس گرا است که در مقایسه با سایر زبانهای برنامه نویسی وابستگی کمتری به پیاده سازی دارد. این زبان برنامه نویسی محبوب تا حد زیادی اطمینان و استقلال پلتفرم را به ارمغان می آورد و همین ویژگیها باعث شده تا به یکی از پر کاربردترین زبانهای برنامه نویسی در سراسر دنیا تبدیل شود. جاوا اولین بار در سال 1995 و توسط شرکت سان مایکروسیستمز منتشر شد.

این زبان به‌صورت شی گرا طراحی شده است و برای انجام پروژه‌های سازمانی و شرکتی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. یکی از دلایل اصلی محبوبیت زبان برنامه‌نویسی جاوا در سراسر دنیا کاربردهای فراوانی است که این زبان برنامه‌نویسی دارد. از جمله این کاربردها می‌توان به برنامه‌نویسی دسکتاپ، موبایل و وب اشاره کرد.

جمع بندی

ما در این مقاله به بررسی و معرفی 5 تا از انواع زبان های برنامه نویسی دنیا پرداخته ایم.تعداد زبان های برنامه نویسی بالاست و اگر قصد گردآوری و توضیح همه آن‌ها وجود داشته باشد، شاید بتوان بیش از صد نوع زبان برنامه نویسی مختلف را نام برد.

در صورتی که سوالی درمورد انواع زبان‌ های برنامه‌ نویسی دارید می‌توانید در ادامه همین صفحه و از بخش نظرات سوالاتتان را مطرح کنید.

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



جستجو کنید ...

محصولات جدید

دوره مقدماتی تا پیشرفته CSS
تومان
190,000
دوره مقدماتی تا پیشرفته HTML
رایــگان
دوره مقدماتی جاوا اسکریپت
تومان
199,000